اسید های چرب از نظر نوع پیوند بین اتم ها، به دو دسته ی اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند. خود اسیدهای چرب اشباع نشده نیز دارای ایزومرهای هندسی و مکانی متفاوتی هستند که به دو دسته ی سیس و ترانس تقسیم می شوند.
شناختن اسیدهای چرب ترانس:
 در حالت طبیعی پیوندهای دوگانه ی اسیدهای چرب غیراشباع در موقعیت چرخشی سیس(CIS) قرار دارند، یعنی زنجیره های کربنی دو طرف پیوند دوگانه در مجاورت یکدیگر هستند و اتم های هیدروژن نیز در سمت دیگر در مجاورت هم قرار گرفته اند، اما فرم ایزومری ترانس زمانی ایجاد می شود که زنجیره ی اتم های کربن تا حدی مستقیم شده باشد و اتم های هیدروژن نیز در جهت مخالف یکدیگر واقع شده باشند. ایزومر ترانس یک اسید چرب، غیرعادی است و در مقایسه با ایزومر سیس دارای نقطه ذوب بالاتر، قابلیت انحلال کمتر و واکنش پذیری کندتری است.
ایزومر ترانس طی فرآیند هیدروژناسیون برای تولید روغن نباتی جامد و نیز مقدار کمی طی عملیات بی بو کردن روغن های مایع به وجود می آید و همچنین در بعضی مواد غذایی طبیعی مانند شیر به میزان کم وجود دارد.
وجود این اسید چرب در روغن و چربی، نامطلوب و برای سلامتی مُضر است، از همین رو تنها روغن هایی برای مصرف مناسب هستند که میزان اسید چرب ترانس آن ها کمتر از 10 درصد باشد. که محصولات گروه صنعتی لینا کاملا از روغن بدون ترانس تهیه شده اند.

 

مضرات اسیدهای چرب ترانس

افزایش کلسترول خون، ابتلا به سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به دیابت نوع 2 و حتی ابتلا به برخی از سرطان‌ها حاصل مصرف اسیدهای چرب ترانس می‌باشد. توجه داشته باشید که علائمی مانند خستگی بدون دلیل، افزایش  وزن به ویژه افزایش دور کمر، دردهای بدنی، افت انرژی در وسط روز، مشکلات مربوط به حافظه و فراموشی وقایع اخیر و غیره می‌تواند از علائم مربوط به سندرم متابولیک یا مصرف اسیدهای چرب ترانس باشد.

میزان LDL  (چربی بد ) را زیاد و سطح) HDL  چربی خوب ) را کم می کند.

تشکیل پلاکهای شریانی را افزایش داده و موجب ایجاد اشکال در جریان خون ، پرفشاری خون ، بیماری قلبی ـ عروقی و سکته می گردد.

بدن را مستعد ابتلا به سرطان ، بیماری ام اس ( MS ) و چاقی می کند.

مصرف آن توسط زنان باردار باعث کاهش وزن نوزاد حین تولد می شود.

درون شیر مادران شیرده وارد شده و میزان اسیدهای چرب ضروری را کاهش می دهد.

باعث مهار عملکرد مثبت اسید چرب امگا3 و امگا 6 می شود.

قدرت ارتجاعی رگ های خونی را کاهش می دهد.

میزان بروز بیماری آلزایمر را در افراد سالمند افزایش می دهد.

باعث ایجاد واکنش آلرژیک و عفونت ها می شود.

روند ایجاد بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت، چاقی و آلزایمر را تشدید می کند.

چربی های ترانس با افزایش کلسترول بد خون که می تواند منجر به شرایطی چون حملات و سکته های قلبی شود، در ارتباط است.

یک مطالعه نشان داده است که چربی های ترانس همچنین می توانند ریسک مشکلات باروری را افزایش دهند. محققان دانشگاه هاروارد بوستون می گویند مصرف فقط 4 گرم چربی ترانس در هر روز می تواند موجب نازایی در زنان شود.

مطالعه ی دیگری که در مجله ی آمریکایی “اپیدمیولوژی” منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف زیاد چربی های ترانس می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

چاقی، دیابت و آلزایمر از دیگر مشکلات ناشی از مصرف چربی های ترانس هستند

اسید چرب ترانس

در سال 2003 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مقدار اسید چرب ترانس در رژیم غذایی نباید بیشتر از 1% باشد.

در سال 2013 سازمان غذا و دارو آمریکا اعلام کرد روغن های هیدوژنه شده  که اسید چرب ترانس دارند برای سلامتی مناسب نیستند که این موضوع تولید صنعتی روغن های با اسید چرب ترانس در رژیم غذایی را ممنوع کرد.

 

در 16 ژانوئیه سال 2015  سازمان غذا و دارو آمریکا سالم نبودن اسیده ای چرب ترانس در رژیم غذایی را نهایی کرد و سه سال برای حذف اسید چرب ترانس از تولید مواد غذایی صرف کرد.

پیوند دوگانه به دو شکل سیس و ترانس است.در شکل ترانس زنجیره کربنی در جهات مخاف هم در پیوند دوگانه قرار دارد. در حالی که در پیوند سیس زنجیره کربنی در یک سمت پیوند دوگانه وجود دارد.

به دلیل نگرانی هایی که در رابطه با اسید چرب ترانس وجود دارد.  آکادمی ملی علوم اعلام کرده که برای مصرف اسید چرب ترانس مقدار مناسبی وجود ندارد.هیچ مقدار مورد نیازی برای اسید چرب ترانس وجود ندارد. و افزایش مقدار اسید چرب ترانس در افزایش بیماری های قلبی عروقی تاثیر دارد.

اثر اسید چرب ترانس در بیماری های قلبی و عروقی به خوبی پذیرفته شده است، اثر اسید چرب ترنس روی دیابت هنوز در حال تحقیق است.میزان اسید چرب ترانس روی متابولیسم زنجیره بلند اسیدهای چرب چند غیر اشباعی اثر تخریبی دارد، و دریافت اسید چرب ترانس در زمان بارداری روی هوش نوزادان در زمان تولد اثر دارد.

رژیم غذایی که اسید چرب ترانس بالایی دارند ریسک بیماری های قلبی  را بیشتر می کند و باعث افزایش فشار خون  و چاقی می شود.و همچنین در ایجاد دیابت نوع 2 اثر دارد.

افزایش ریسک بیماری های عروقی از مهمترین موارد ریسک مصرف بالای اسیدچرب ترانس است.

بیماری آلزایمر: تحقیقات منتشر شده روان پزشکی در فوریه 2003 نشان از افزایش بیماری آلزایمر با مصرف اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع است. میزان بروز بیماری آلزایمر را در افراد سالمند افزایش می دهد.

دیابت: ریسک بیماری دیابت نوع 2 با مصرف  اسید چرب ترانس افزایش می یابد.

چاقی: تحقیقات نشانگر افزایش وزن و چربی دور شکم با مصرف اسید چرب ترانس است جدا از کالری دریافتی مشابه.

عملکرد ضعیف کبد: متابولیسم اسید چرب ترانس در کبد از دیگر چربی ها متفاوت است که دلتا 6 دساچوراز را تحت تاثیر قرار میدهد. دلتا 6 دساچوراز آنزیمی است که برای پوشش اسیدهای چرب ضروری آراشیدونیک و پروستاگلاندین که هر دوی این اسیدهای چرب برای عملکرد سلول ها مهم هستند.

بارداری در زنان: در مطالعات انجام شده در سال 2007، هر افزایش 2%در دریافت انرژی از اسیدهای چرب ترانس غیر اشباع،با 73% ریسک بالای بارداری اثر دارد. مصرف آن توسط زنان باردار باعث کاهش وزن نوزاد حین تولد می شود. درون شیر مادران شیرده وارد شده و میزان اسیدهای چرب ضروری را کاهش می دهد.

افسردگی مزمن: تحقیقات اسپانیایی با تحقیق روی رژیم 12059 شخص بالای 6 سال نشان میدهد که افرادی که اسید چرب ترانس زیادی مصرف می کنند 48% ریسک بیماری افسردگی را زیاد می کند نسبت به افرادی که اسید چرب ترانس مصرف نمی کنند.

 

 

چاپ در نشریه شهد 38

 
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۰۷
کد خبر : ۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید