یونس ژائله، مدیرعامل صنایع غذایی شیرین عسل؛
یونس ژائله، مدیرعامل صنایع غذایی شیرین عسل با بیان اینکه بخش های مربوط به دولت به خصوص موضوع گمرکات عملکرد مناسبی داشته اند، بیان کرد: ما در این عرصه توانستیم در بازارهای جهانی مورد قبول باشیم، در حال حاضر فرصتی به علت تفاوت نرخ ارز برای صادرکنندگان به وجود آمده که بتوانند در بازار جهانی با قیمت های پایین تر از استانداردهای جهانی کالا های خود را عرضه کنند که این در یک بازده کوتاه مدت انجام می شود و طبعیتا بازار داخلی هم با این شرایط خود را به روز می کند
صادرات باید از دست قوانین دست و پا گیر خلاص شود /  سفارتخانـه‌ها در نقش بازرگانی فعـال نیستنـد
بنیانگذار مجموعه صنایع غذایی شیرین عسل با اشاره به اینکه وظایف مشخصی در بخش خصوص و دولتی وجود دارد؛ افزود: یک سری دستورالعمل ها در وزارتخانه صادر شده که امروزه با توجه شرایط بحرانی همه باید به کمک دولت بیاییم تا بتوان این شرایط را به طور مناسب کنترل کرد.
تمرکز منابع در یکجا منجر به فساد بیشتر می شود
یونس ژائله تولید کننده در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه تمرکز منابع در یک جا منجر به بیشتر شدن فساد می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان معوقات بانکی آذربایجان شرقی از استاندارد‌های جهانی هم کمتر است.
همه در یک کشتی هستیم و در کنار هم باشیم
ژائله با اشاره به اینکه ما همه در یک کشتی هستیم و دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم به یکدیگر کمک کنند عنوان کرد: اتاق بازرگانی ساختاری سنتی دارد و این ساختار اخیرا دچار تغییرات شده و جوانان در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده اند، لذا باید بتوانیم بازار‌های صادراتی را در مسیر اهداف مورد نظرمان به حرکت درآوریم و به استارتاپ‌ها کمک کنیم شرایط ما امروز آنگونه که باید باشد نیست.
 پتانسیل های دست نخورده داریم / تمام تصمیم‌گیری ها در تهران گرفته می شود
وی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار گفت: یکی از وظایف اتاق بازرگانی بهبود فضای کسب و کار است، دولت باید تا به این حد برسد و بخش خصوصی باید در کنار دولت باشد، لذا باید برای تک تک گروه‌ها برنامه ارائه دهیم تا آن‌ها اجرا کنند و در آخر کارنامه صادراتی کشور را از آن‌ها بخواهیم، در کشور پتانسیل‌های استفاده نشده داریم و این در حالی است که تمام تصمیم گیری‌ها در تهران صورت می گیرد، پس باید تمرکززدایی صورتگرفته و به سراغ استان‌ها برویم.
امنیت کشور در گرو اشتغال
این تولیدکننده با اشاره به اینکه امروزه جامعه در بسیاری از مسائل با مشکلات روبه رو است افزود: مشکلات در روستا‌ها بسیار زیاد است، لذا باید به دنبال راهکار باشیم، این مسئله نیازمند تلاش شبانه روزی است به طوری که امنیت کشور از اشتغال ایجاد می‌شود.
صادرات باید از دست قوانین دست و پا گیر خلاص شود 
وی با اشاره به اینکه مشکل از قانون انتزاع است که از زمان تصویب تا کنون مشکلاتی را در بحث ورود موقت به وجود آورده است عنوان کرد: بحث ورود موقت بسیار سخت است، لذا در حوزه صادرات باید از دست قوانین دست و پا گیر خلاص شویم و بتوانیم در دنیا حضوری قوی داشته باشیم، پس باید برای پیشرفت اشتغال کشور زمینه ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه باید در جهت شکوفایی صادرات اقدامات مناسبی صورت گیرد ادامه داد: تا زمانی که بین بخش خصوصی و دولت تقابل وجود داشته باشد مشکلات نیز وجود خواهد داشت. اتاق بازرگانی باید کمک کند تا بتوانیم در کشور‌ها شرکت پخش و پایگاه صادراتی ایجاد کنیم.
کارتن سازها با 30 درصد ظرفیت کار می کند
ژائله با اشاره به اینکه امروزه کارتن ساز‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند گفت: یک زنجیره باید به هم وصل باشد، اگر یکی از حلقه‌های زنجیر از کار بیفتد مابقی هم نیز از کار می‌افتند، لذا باید همه در کنار هم باشیم تا در جهت شکوفایی صادرات کشور گام‌های موثری برداریم.
باید از پتانسیل‌های آفریقا و کشورهای همسایه استفاده شود
این تولیدکننده با اشاره به اینکه باید کارخانه‌های کشور در بازار‌های دنیا از جمله کشور‌های آفریقایی و کشور‌های همسایه حرفی برای گفتن داشته باشند افزود: باید از پتانسیل کشور‌های اطراف و آفریقایی استفاده کرد، لذا باید تعامل بین بخش خصوصی و دولتی به خوبی ایجاد شود و از ا‌نجمن‌ها در این راستا بهره گرفت تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سفارتخانه‌ها در نقش بازرگانی
ژائله با اشاره به اینکه سفارتخانه‌ها در نقش بازرگانی فعال نیستند، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ متاسفانه ایجاد نشدند و این درحالی است که در بازار جهانی رقابت آسان نیست و باید یک شبکه توزیع مناسبی را ایجاد کرد.
ژائله خاطر نشان کرد: ما در طول شهریور ماه گذشته به میزان ۳۵ درصد کاهش ظرفیت را به دنبال داشتیم که دلیل آن عدم تامین کارتن بوده است، ضمن اینکه صادرکنندگان باید با کمک یکدیگر به حل مشکلات بپردازند و نمی‌توان گفت که مقصر اصلی این شرایط دولت به حساب می‌آید.
۳ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱
شهد 41 |
کد خبر : ۲۶
کلیدواژه ها: یونس ژائله -شیرین عسل

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید