مینو بر فراز آسمان صنعت غذا
نام «مینو» از دیرباز تا کنون با فزهنگ عموم مردم ایران گره خورده است؛ برندی صاحب نام و نیک جایگاه در بین تمام مردم ایران، که صاحبِ مطرح ترین برندهای شیرینی و شکلات ایران می باشد.
شکوفایی زنجیره های تأمین، تولید و فروش در گروه صنعتی مینو

گروه صنعتی مینو لیدر بازار بیسکویت ایران و از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات بیکری خاورمیانه است؛ مجموعه ای که در 16 آبان ماه 1338 در تهران تأسیس و هم اینک با 20 شرکت در حوزه های مختلف تولیدی غذایی، شیرینی و شکلات، دارویی، آرایشی، بهداشتی، پخش، کانی های غیر فلزی، عمرانی و ابنیه، بازرگانی، صادراتی، خدمات مالی، بورس، بیمه و کارتن و مقوا سازی فعالیت می کند و طی چند سال اخیر در زمینه ی تکمیل زنجیره ی تأمین مواد اولیه و تکمیل زنجیره ی فروش اقدامات بنیادی را با سرمایه گذاری چشمگیر در دستور کار قرار داده است.

 

     علیرضا عباسیانفر مدیرعامل گروه صنعتی مینو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شهد ضمن تشریح سیاست‌های این گروه در تکمیل زنجیره های تأمین، تولید و فروش گفت: از سال 1377 با شدت گرفتن تحریم‌ها و افزایش حیرت آور نرخ ارز در کشور، تصمیم گرفتیم برای غلبه بر بحران‌های اقتصادی که تولیدکنندگان در ایران را هر ساله و هر ماهه و حتی روزانه آزار می‌دهد، راهکار عملیاتی و اساسی را پایه‌گذاری کنیم. دقیقاً در شرایطی که تمامی رقبای ما در حال صرف هزینه‌های سنگین برای تبلیغات بودند؛ ما چهار استراتژی مهم را برای تعالی هرچه بهتر و بیشتر گروه صنعتی مینو در دستور کار قرار دادیم.

 

استراتژی های گروه صنعتی مینو در زمان بحران های اقتصادی

     مدیرعامل گروه صنعتی مینو به اولین استراتژی این مجموعه با تمرکز بر مدیریت زنجیره‌ی تأمین مواد اولیه به عنوان رکن اساسی و حیاتی هر نهاد تولیدی اشاره کرد و گفت: ما تا توانستیم مواد اولیه را برای تمامی شرکت‌های تولیدی گروه خریداری کردیم و در کنار تمرکز بر خرید مواد اولیه، تصمیم به خرید کارخانجات تولید مواد اولیه تولیدی صنعت شیرینی و شکلات گرفتیم. در همین رابطه کارخانه تولید روغن صنعتی و خوراکی پرتو دانه خزر را در بهشهر مازندران خریداری کردیم و تولید این محصول پر مصرف را در دستور کار قرار دادیم. 

 

مینو تولیدکننده روغن خوراکی شد

   دکتر عباسیانفر با اشاره به اهمیت خودکفایی گروه صنعتی مینو در تأمین روغن صنعتی گفت: در شرایط تحریمی، خریدار، تعیین کننده‌ی مراودات و محاسبات نبود و این تأمین کننده بود که تشخیص می داد چه روغنی را با هر کیفیتی که دوست داشت و با شرایط دلخواه در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد؛ این مساله باعث شده بود که پیداکردن روغن باکیفیت که به محصول تولیدی نهایی ضربه نزند کار بسیاری سختی باشد. چون خوانندگان محترم استحضار دارند که گروه صنعتی مینو بیش از 14 برند مطرح در صنعت شیرینی و شکلات ایران دارد که اگر ارزش گذاری شوند، ارزش یکی از برندهای این مجموعه بیشتر از کل دارایی و فروش چندین ساله ی برخی از شرکت‌های تولیدی است و چون محصولات تولیدی این مجموعه دارای جایگاه معتبری در بین مصرف‌کنندگان هستند، از این رو اولین اقدام برای صیانت از این برندها که در کنار مصرف‌کنندگان عزیز و همکاران متخصص‌مان، بزرگترین سرمایه‌ی این هلدینگ هستند؛ تصمیم به خرید کارخانه ی روغن گرفتیم و هم اینک برای هر محصول با توجه به شرایط آب و هوایی یک روغن فورمولاسیون شده تولید می شود که این مهم نقش تعیین کننده ی در تداوم کیفیت محصولات این گروه دارد.

 مینو

مینو کارخانه قند فسا را خریداری کرد

   وی با تشریح دیگر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در تکمیل زنجیره تأمین مواد اولیه در گروه صنعتی مینو، گفت: یکی دیگر از اقلام پرمصرف ما شکر بود که با هدف خودکفایی در تأمین این محصول، کارخانه‌ی قند فسا را خریداری کردیم و هم اینک در فصول برداشت چغندر قند، شکر را از چغندر و در دیگر فصول شکر خام را تصفیه می کنیم. شرکت قند مینو فسا ظرفیت پاسخگویی به 10 درصد از شکر مورد نیاز کشور را دارد و در حال حاضر با عنایات حضرت پروردگار، بدون وقفه در حال تولید می‌باشد و در کنار تولید شکر برای مصارف صنعتی، شکر و قند را نیز برای مصرف خانوار تولید می کند.

 

راه اندازی اولین نخلستان تجاری ایران توسط مینو

   مدیرعامل گروه صنعتی مینو ادامه داد: پس از خرید کارخانه‌ی قند مینو فسا با توجه به در اختیار داشتن 220 هکتار زمین زراعی در این مجموعه، تصمیم گرفتیم اولین نخلستان تجاری ایران را در شهرستان فسا راه اندازی کنیم که نه تنها مواد اولیه شرکت مینو فارس که بزرگترین شرکت تولید کننده مشتقات خرمایی ایران است را تأمین کنیم؛ بلکه برندهای مطرح خرمایی مورد مصرف کشورهای اروپایی را نیز در این اراضی کشت کردیم و به امید خدا طی سال 1403 محصول تولیدی این نخلستان بزرگ تجاری در دستور صادرات با بسته‌بندی‌های بین المللی قرار خواهد گرفت. البته بخشی از اراضی نیز از گذشته زیر کشت مرکبات بود که آن را برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های شوکوپارس و رباط زاگرس لرستان که در زمینه تولید شربت، آبمیوه و آب گازدار فعالیت می کنند و شرکت کشت و صنعت ماریان (چاشنی) که انواع کنسرو و کمپوت را تولید می کند در دستور توسعه قرار داده ایم.

 

احداث صنایع چاپ و بسته بندی تندیس مینو

     عباسیانفر در ادامه به صرف هزینه‌های سنگین در زمینه‌ی چاپ و بسته‌بندی های اولیه و ثانویه اشاره کرد و گفت: برای پاسخ دادن به این نیاز شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی مینو در بهار 1400 کلنگ احداث صنایع چاپ و بسته بندی تندیس مینو را در شهر خرمدره به زمین زدیم که در کمتر از یکسال بیش از 12 هزار متر سوله و ساختمان اداری به همراه مدرن‌ترین تجهیزات روز صنایع کارتن سازی و چاپ 8 رنگ در آن نصب و در فروردین امسال به بهره برداری رسید و به امید خدا برنامه ریزی های خوبی برای توسعه ی این شرکت جهت تمرکز در بسته بندی اولیه برای محصولات پرتیراژ نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

 

 

تکمیل کارخانه ی استحصال دانه کاکائو

    وی در ادامه به یکی دیگر از اقدامات بنیادی این گروه در تکمیل زنجیره‌ی تأمین مواداولیه اشاره کرد و گفت: یکی از مصارف مهم دیگر شرکت‌های تولیدی این گروه، پودر و کره کاکائو بود که تمام تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه ی استحصال دانه کاکائو در گذشته خریداری شده بود و با تکمیل سالن تولید و نصب ماشین آلات این کارخانه، موفق شدیم گام بلندی را در تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های تولیدی داخلی و خارجی در زمینه ی این مواد اولیه ی پر هزینه برداریم. 

 

کارخانه‌ی صد در صد مکانیزه آرد و سیلوهای نگهداری گندم

    وی به کارخانه ی صد در صد مکانیزه آرد و سیلوهای نگهداری گندم این گروه صنعتی اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که با افتخار به اطلاع عموم سهامداران و مشتریان وفادار گروه صنعتی مینو برسانیم که با توجه به ظرفیت قابل توجه نگهداری گندم و تولید آرد که در گذشته وجود داشت و با اقدام هایی که گفته شد، به یک شکوفایی واقعی در زمینه‌ی تکمیل زنجیره‌ی تأمین مواد‌اولیه رسیده‌ایم.

 

    مدیرعامل گروه صنعتی مینو در ادامه به بازسازی و بهسازی خطوط تولید اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی مینو حدود 63 سال سابقه‌ی تولید توامان دارد و آنجایی که تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی و دوران مدیریت دولتی، هیچگونه بازسازی و بهسازی در این مجموعه صورت نگرفته بود،  بی‌تردید ضروری بود برای رقابت بهتر در بازار و ارتقاء سهم تولید و فروش و جلب رضایت مشتریان وفادار اقدامات قابل توجهی در بازسازی و بهسازی خطوط تولید صورت می‌گرفت که در این زمینه  بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی خطوط و ماشین آلات شرکت‌های تولیدی این گروه هزینه شده است و امروز می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی مینو با تکیه بر دانش فنی مدیران و پرسنل شایسته و تجهیزات به روز و کارآمدی که در اختیار دارد، از جایگاه بسیار مطلوب و ارزنده ی برخوردار است.

پخش مینو

 

گسترش زنجیره‌ی فروش با مینومارت و فروش آنلاین

   دکتر عباسیانفر به اهمیت توجه جدی به زنجیره ی فروش اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته شرکت قاسم ایران به عنوان بزرگترین شبکه ی پخش مویرگی کشور مسئولیت فروش محصولات تولیدی این گروه را در سراسر کشور عهده‌دار بود که با توجه به تحقیقات صورت گرفته و نتیجه بدست آمده از آینده پژوهی‌های به عمل آمده، تصمیم گرفتیم که زنجیره ی فروش را با اضافه کردن فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینو مارت و فروش آنلاین و غیرحضوری تکمیل کنیم که در این زمینه با سرعت قابل قبولی در حال گسترش زنجیره‌ی فروش هستیم.

 

    وی لجستیک انبارها، شعب، دفاتر نمایندگی، وسائل حمل و نقل سبک، نیمه سنگین و سنگین شرکت قاسم ایران در کنار نیروی انسانی کاردان و توانمند این شرکت و همچنین توان تولیدی متنوع شرکت های گروه صنعتی مینو را متضمن موفقیت زنجیره‌ی فروش در این هلدینگ دانست و گفت: در کشور ایران هیچ گروه صنعتی با این میزان تنوع گروه محصول، شرکت‌های تولیدی مواد اولیه و لجستیک و انبار و وسائط نقلیه وجود ندارد؛ از این رو تردیدی نداریم که فروشگاه‌های زنجیره‌ی مینو مارت از لحاظ قیمت، تنوع محصول، رقابتی‌بودن، گستره‌ی فعالیت، خدمت‌رسانی مطلوب و به صرفه‌بودن در اولویت انتخاب خریداران و مشتریان در آینده قرار خواهد گرفت؛ چرا که با وجود تمام بسترهای موجود، عملکرد کاملاً رقابتی با رقبا از خود به نمایش خواهد گذاشت.

 

 مدیرعامل گروه صنعتی مینو با برشمردن استراتژی های تکمیل زنجیره ی تأمین، بازسازی و بهسازی خطوط تولید و تکمیل زنجیره ی فروش به چهارمین استراتژی این گروه صنعتی در توسعه ی کسب و کار اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در این مجموعه گسترش فعالیت‌های تولیدی از شیرینی و شکلات به صنایع غذایی و همچنین توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی هلدینگ در بخش‌های بازرگانی، بیمه، عمرانی و ساختمانی بود که خوشبختانه نتایج قابل قبولی در این زمینه بدست آمده است.

 

کشت و صنعت ماریان، مینو فعال در تولیدات متنوع صنعت غذا

    وی ادامه داد: هم اینک کشت و صنعت ماریان با برند نام آشنای چاشنی انواع کنسرو، کمپوت، ترشیجات، مرباجات، تن‌ماهی، رب، انواع سس و ... را تولید می‌کند و از سویی دیگر شرکت رباط زاگرس لرستان را نیز برای تولید انواع آب معدنی و آشامیدنی، ماءالشعیر، آب های گازدار و طعم دار، نوشابه، آبمیوه و ... را خریداری کردیم که این مهم در توسعه فعالیت‌های هلدینگ و خروج از تولید و فروش صرفاً محصولات شیرینی و شکلات، نقش بسزایی داشته است.

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ ۲۱:۳۸
کد خبر : ۱۶۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید