افزایش قیمت مواداولیه تولید شیرینی و شکلات باعث شد دست‌کم ۲شرکت تولیدکننده شکلات و بیسکوییت با دریافت مجوز از انجمن شیرینی و شکلات محصولات خود را گران کنند.
به نقل از همشهری، شرکت صنعتی پارس مینو از افزایش نرخ مواداولیه شامل شکر، روغن و ملزومات بسته‌بندی خبر داد و اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ مواداولیه و تأثیر آن بر بهای تمام‌شده محصولات این شرکت، قیمت برخی از محصولات که مجوز افزایش قیمت آنها از انجمن شیرینی و شکلات اخذ شده 26درصد افزایش یافت. محصولات مشمول رشد قیمت در این شرکت علاوه بر انواع بیسکوییت، شامل ویفر هم می‌شوند. 
 
میانگین نرخ قبلی این محصولات ۳ هزار و ۲۸۱‌تومان بوده که با این مجوز به ۴‌هزار تومان خواهد رسید. شرکت ویتانا نیز در اطلاعیه مشابهی از تغییر نرخ محصولاتش با مجوز انجمن شیرینی و شکلات، خبر داده است. محصولاتی که مشمول این مجوز شده‌اند، انواع بیسکوییت‌ها هستند که قیمت آنها از ۳ هزار تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. گفته می‌شود فروشندگان مواداولیه و طرف قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات نرخ انواع روغن، گلوکز ممتاز، عصاره مالت مایع، تخم‌مرغ، پودر آب‌پنیر، بلغور ذرت، اسانس وانیل مایع و شیرخشک را افزایش داده و به‌طور متوسط 15هزار تومان در هر محصول افزایش داشته‌اند. روغن از مواد اصلی تولید شیرینی و شکلات است که از ابتدای امسال به‌دنبال افزایش نرخ دلار، تخصیص ارز به واردات آن کاهش یافت و افت واردات قیمت این محصول را در مغازه‌ها بالا برد. روغن در طول امسال چندین نوبت مجوز افزایش قیمت دریافت کرد اما در مغازه‌ها رشد قیمت بیش از این بود تا جایی که روغن جامد تنها از ابتدای پاییز بیش از 110درصد گران شد. آبان امسال رئیس انجمن بیسکوییت، شیرینی و شکلات اظهار کرد: با وجود قول مسئولان مبنی بر توزیع ۲۰هزار تن روغن برای صنف و صنعت، هنوز توزیعی صورت نگرفته و اگر توزیع هم بشود ۲۰هزار تن روغن جوابگوی نیاز صنف و صنعت نیست. 
 
جمشید مغازه‌ای پیک تولید و صادرات شکلات را در ۶‌ماهه دوم سال عنوان کرد و افزود: در‌ماه ۳۰ تا ۴۰هزار تن روغن مورد نیاز است، درحالی‌که برای کل نیاز صنف و صنعت اعم از لبنیات، شیرینی و شکلات ۲۰ هزار روغن تحویل داده می‌شود. قیمت شکر نیز امسال با افت و خیزهای زیادی مواجه بوده و اگرچه بخشی از شکر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، آن بخشی که مستلزم هزینه ارزی است، با قیمت بالاتری به‌دست مشتریان می‌رسد. این در شرایطی است که تولید شکر در کشور امسال به نسبت سال‌های قبل کاهش داشته و این امر نیاز به واردات این محصول را بیشتر کرده است. از سوی دیگر کاکائو و قهوه که از مهم‌ترین مواداولیه مورد نیاز صنایع شیرینی‌سازی‌ است صد درصد وارداتی و مستلزم صرف هزینه ارزی است که طبیعتا بر رشد هزینه تولید محصولات تأثیر زیادی داشته است. طبق برآورد انجمن صنفی شیرینی و شکلات، ۳۰درصد مواداولیه شکلات، وارداتی است و مابقی در داخل تولید می‌شود. از آنجا که شرکت‌های تولیدکننده شیرینی، شکلات و بیسکوییت برای تهیه مواداولیه ارز یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند قیمت‌گذاری محصولات توسط کارخانه‌ها و با توجه به هزینه‌های تولید انجام می‌شود.

 

ممنوعیت واردات شیرینی و شکلات و رقابت تولیدکنندگان داخلی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار مصرف داخلی و حتی صادرات باعث پیشرفت قابل توجه کشور در این زمینه شد و هم‌اکنون ده‌ها تولیدکننده بنام با تولید محصولات باکیفیت و قابل رقابت با برندهای خارجی بازار ایران و کشورهای همسایه را در اختیار دارند. گردش مالی این صنعت در ایران سالانه به‌طور متوسط ۲۰‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و براساس گزارش انجمن صنفی شیرینی و شکلات، ایران هم‌اکنون در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه ۳۴ را به‌خود اختصاص داده است. مینو، گرجی و ویتانا از برندهای صاحب‌نام صنعت تولید انواع شکلات و بیسکوییت در ایران هستند. دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات 2 شرکت راه را برای دیگر تولیدکننندگان نیز هموار خواهد کرد و باید به‌زودی منتظر گران شدن دیگر محصولات و برندها نیز باشیم.

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴
کد خبر : ۱۴۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید