جمشید مغازه ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات:
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات دردر موردر اینکه اففزایش قیمت در صنعت مربوطه دارید یای نه گفت: نه تمایل به افزایش قیمت داریم و همچنین بازار دیگر کشش افزایش قیمت را هم ندارد و شیرینی و شکلات نیز کالای لوکس محسوب می‌شود، قاعدتاً برای شب عید نباید افزایش قیمتی در این بخش صورت بگیرد
بازار کشش افزایش قیمت شیرینی و وشکلات را ندارد
سال 98 با همه اتفاق‌ها و جریان‌هایی که به سود و ضرر صنعت بود نیز در حال گذر است، موضوع کیک‌های آلوده به قرص جریانی بود که در عین حال که کاملا غیرمنطقی بود ولی متاسفانه برای عام مردم باورپذیر شد و صنعت را با شوک اقتصادی مواجه کرد که با تلاش انجمن در سطوح مختلف ضمن روشنگری جوانب موضوع، همه به این باور رسیدند که این اقدامی خرابکارانه در جهت تخریب اقتصادی است و اکنون نیز با حذف ارز 4200 تومانی از شکر در آستانه نوروز همه دغدغه  ی گرانی شیرینی و شکلات را دارند که دبیر انجمن در این گفتگو اطمینان خاطر داده است که افزایش قیمت در آستانه نوروز نداریم و صنعت شیرینی و شکلات قادر است نیاز مردم عزیز را تامین کند، 
در شماره آخر شهد در سال 98 گفتگوی خود را با  جمشید مغازه ای، دبیر انجمن انجام دادیم که با هم می خوانیم

 

در اولین سوال؛ علت افزایش قیمت شیرینی و شکلات طی 2 ماه اخیر چیست؟

سازمان حمایت، از 3ماه پیش مجوز افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت محصولات مذکور برای این انجمن را صادر کرده است.  علت این افزایش قیمت را نوسانات نرخ ارز و گران‌شدن قیمت مواداولیه بود، زمانی که قیمت شکر در بازار افزایش پیدا کرد، تولیدکنندگان شیرینی و شکلات، شکر دولتی دریافت کردند و در این بخش افزایش قیمت صورت نگرفت، اما اکنون شکر دولتی بسیار کم است. در ضمن گرانی آرد و شیرخشک دلیل دیگر افزایش قیمت محصولات صنعت شیرینی و شکلات است و همچنین امسال قیمت گندم از ۹۰۰ تومان به ۱۸۵۰ تومان رسیده و باعث شده که نرخ آرد مصرفی در صنعت شیرینی و شکلات از ۱۴۰۰ به ۲۴۵۰ تومان برسد. با وجود این در تامین سایر مواداولیه تولید داخل مانند شیرخشک، آرد و روغن نیز مشکل داشتیم و تنها در تامین مواداولیه خارجی به سبب نوسان نرخ ارز مشکلاتی وجود دارد که همه ی این موارد به افزایش قیمت دامن زد

با این شرایط نگرانی در تامین شکلات برای نیاز شب عید وجود نخواهد داشت؟

نه، مشکلی در زمینه تامین نیاز بازار شب عید به انواع شیرینی و شکلات وجود ندارد. 

با این مواردی که گفته شد و همچنین شرایط کنونی شکر، افزایش قیمت مجدد برای شب عید  داریم؟

خیر، قبلا هم اعلام کرده بودیم که نه تمایل به افزایش قیمت داریم و همچنین بازار دیگر کشش افزایش قیمت را هم ندارد و شیرینی و شکلات نیز کالای لوکس محسوب می‌شود، قاعدتاً برای شب عید نباید افزایش قیمتی در این بخش صورت بگیرد  اما  اکنون نرخ هر کیلوگرم شکر دولتی 4هزار و 50تومان و نرخ شکر بازار  آزاد بیش از ۵۰۰۰ تومان است.

به همین خاطر تولیدکنندگان به حاشیه سود ۴ تا ۵ درصد اکتفا می‌کنند، ضمن آنکه در فروش برخی محصولاتشان متضرر هستند، اما به طور کلی در سبد فروش این میزان سود دست یافتنی است.

اگر بخواهید کوتاه اشاره ای به جریان کیک‌های آلوده به قرص کنیم ، چه جمع بندی ای خواهید داشت؟

جاسازی قرص در کیک‌های خوراکی موجی بود که گذشت و مشخص شد در پروسه تولید و توزیع مشکلی وجود نداشته است.

در ضمن اینکه متاسفانه این مورد باعث کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی فروش کیک‌های خوراکی شد و  اخیرا مورد دیگری از وجود قرص‌های مشکوک در کیک مشاهده نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد فروش کیک‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت.

آخرین وضعیت صادرات شیرینی و شکلات به چه صورت است؟

با توجه به افزایش پیک تولید و مصرف در ۶ ماهه دوم سال انتظار می‌رود که ارزآوری صادرات همانند سال گذشته حداقل به  برسد.

اگرچه امکان صادرات یک تا یک و نیم میلیارد دلار شیرینی و شکلات به بازار‌های هدف وجود دارد، اما مشکلات تامین مواد اولیه و نوسان نرخ ارز موجب شده تا به عدد دلخواه خود نرسیم.

با توجه به اینکه آمار دقیق از وضعیت صادرات امسال شیرینی و شکلات هنوز مشخص نشده است، آمار 12 ماهه دو سال قبل چقدر است؟

صادرات محصولات عمده شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات در 12 ماهه سال 97 به لحاظ ارزش 781 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 673 هزار و 500 تن بوده است. 

گفتنی است صادرات محصولات عمده شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات در 12 ماهه سال 96 به لحاظ ارزشی 761 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 935 هزار تن بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد صادرات در این بخش به لحاظ ارزشی در سال 97 نسبت به سال 96 در مجموع 3 درصد رشد و به لحاظ وزنی 28 درصد کاهش داشته است.

بیشترین صادرات ما به کدام کشورها است؟

عراق، افغانستان و پاکستان سه مقصد اول صادراتی نان شیرینی و شکلات ایران در سال 97 بوده‌اند بطوری که عراق 201 میلیون دلار، افغانستان 63 میلیون دلار و پاکستان 32 میلیون دلار از این محصول را در سال گذشته وارد کرده است. 

کشورهای مقصد صادرات محصولات عمده شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات عمدتا عراق، افغانستان، پاکستان، قطر، ترکمنستان و امارات بوده‌اند.

وضعیت واردات در چه شرایطی قراردارد؟

واردات نان شیرینی و شکلات در جهان در سال 2017 به ارزش 20 میلیارد و 200 میلیون دلار و شکلات کاکائو 27 میلیارد دلار بوده است.

 
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۵۳
شهد 46 |
کد خبر : ۱۱۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید