بخش عمده‌ای از تخلفاتی که در صنایع غذایی انجام می‌شود، به وسیله عموم قابل شناسایی نیست و حتما باید توسط آزمایش‌های حرفه‌ای سازمان غذا و دارو تشخیص داده شود اما چند راه ساده وجود دارد که اگر در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنیم تا حدود زیادی می‌توانیم شکلات مرغوب را از غیر مرغوب تشخیص دهیم.
چگونه شکلات مرغوب را تشخیص دهیم؟
مواد تشکیل دهنده شکلات
همان طور که می‌دانید هر شیرینی کوچکی که در ترکیب آن کاکائو به کار رفته باشد، شکلات نام دارد. شکلات مرغوب از پودر کاکائو و کره کاکائو تهیه می‌شود. گاهی برخی از تولید کنندگان به جای کره کاکائو که گرانقیمت است، از روغن‌های گیاهی مثل روغن پالم که در بین سایر روغن‌های گیاهی در رده پایین‌تری قرار دارد استفاده می‌کنند. اگر تولید کننده روی بسته‌بندی محصول خود، مواد تشکیل دهنده شکلات را به درستی ذکر کند، تخلفی انجام نداده است چون یک محصول با کیفیت پایین و با قیمت ارزان‌‌تر تولید کرده است و مصرف‌کننده می‌تواند آگاهانه انتخاب کند.
 
اگر تولیدکننده روی بسته‌بندی محصول درج نکند که از کره کاکائو استفاده نکرده، تخلف محسوب می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در بعضی موارد برای تهیه شکلات از مقدار کم‎‌تری پودر کاکائو و به جای آن از شکر استفاده می‌کنند که این خود از کیفیت شکلات کم می‌کند.
تاریخ تولید شکلات
شکلاتی را انتخاب کنید که از تاریخ تولید آن زمان کم‌تری گذشته شده باشد. هر چه شکلات تازه‌تر باشد عطر و طعم بهتری دارد. معمولا شکلات تلخ تا حداکثر یک سال و شکلات سفید تا حداکثر شش ماه بعد از تولید باید مصرف شود.
شکلات مرغوب
از خرید شکلات‌های خرد شده خودداری کنید
تکه‌های خرد شده باعث می‌شود شکلات بیشتر در معرض محیط قرار گرفته و با محیط واکنش داده و خاصیت قلیایی پیدا کند که این موضوع باعث کاهش کیفیت شکلات خواهد شد.
بوی شکلات مرغوب
شکلات با کیفیت، رایحه و عطری قوی و دلپذیر دارد. اگر هنگام خرید شکلات بویی تشخیص ندهید نشان‌دهنده کیفیت پایین شکلات است. بنابراین از فروشنده بخواهید تا مقداری از شکلات را به عنوان تست در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بوی شکلات را ارزیابی کنید.
ظاهر و رنگ شکلات
علاوه بر بو، سطح و ظاهر شکلات را ارزیابی کنید. شکلات خوب دارای سطحی براق و صیقلی است و عاری از هرگونه لک، سفیدک و سطحی پوسته‌پوسته و ناهموار است. اگر روی شکلات سفید شده باشد نشان‌دهنده نگهداری بد از آن است.
در مورد رنگ شکلات، شکلات شیری نباید خیلی روشن و خیلی تیره باشد. شکلات تلخ هم باید رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشد. هر چه رنگ شکلات تلخ به قهوه‌ای مایل به قرمز نزدیک‌تر باشد، شکلات مرغوب‌تر است.
بافت شکلات
شکلات مرغوب ترد و سفت است. بنابراین اگر هنگام خرید تکه‌ای از شکلات را بشکنید و صدای ترد و تیزی به گوش‌تان بخورد، شکلات مرغوب است. اگر صدای شکستن کند و گرفته باشد، شکلات نامرغوبی در دست دارید. بافت شکلات باید نرم باشد، از طرفی داخل دهان به راحتی آب شده و ناخالصی‌ای احساس نشود. این مسئله مربوط به مقدار کره کاکائو موجود در شکلات است که تضمین‌کننده یک شکلات باکیفیت است. 
طعم شکلات
در مورد خواص و مضراب شکلات ادعاهای مختلفی مطرح شده است. بعضی معتقدند مصرف شکلات باعث طول عمر می‌شود و بعضی‌ها هم از تاثیر مصرف شکلات بر کبد چرب صحبت می‌کنند. اما واقعیت این است که حتی اگر شکلات هیچ تاثیر خارق‌العاده‌ای بر سلامت نداشته باشد، نمی‌توان به سادگی از طعم خوشایند شکلات مرغوب گذشت. طعم شکلات خوب برای مدتی در دهان مانده و به سرعت از بین نمی‌رود.
۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۰۸
کد خبر : ۱۰۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید