علی اکبر علیان نژادی، دبیر تحریریه شهد:
در هشت ماه منتهی به آبان سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۳۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد به لحاظ وزنی کاهش و ۱۳ درصد به لحاظ ارزش افزایش داشته است.
شیرینی و شکلات صدرنشین صادرات در سال 97
متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۱۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. از این میزان صادرات، از ابتدای امسال تا انتهای آبان معادل ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد به لحاظ وزنی و ۷ درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است. بنابراین سهم ارزشی محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات ۸ ماهه امسال، ۱۴ درصد بوده است. متوسط قیمت هر کیلو صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی کشور در این دوره ۹۸ سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ سنت کاهش داشته است.
در گزارش منتشر شده، هفت قلم عمده صادراتی در گروه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بررسی شده است. «شیرینی و شکلات»، «لبنیات»، «پسته»، «زعفران»، «خرما»، «سیب» و «گوجه‌فرنگی و کنسروهای غیرگوشتی» در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشته که نیمی از صادرات هشت ماه منتهی به آبان را این گروه‌های کالایی تشکیل می‌دهند. از این اقلام، سهم ارزشی صادرات شیرینی و شکلات (و صنایع تبدیلی سیب زمینی) از کل صادرات ۱۳درصد بوده و سهم فرآورده‌های لبنی و بستنی ۱۰ درصد. همچنین سهم ارزشی پسته ۸ درصد، سهم ارزشی زعفران ۶ درصد، سهم ارزشی خرما ۵درصد، سهم ارزشی گوجه‌فرنگی ۴درصد، سهم ارزشی کنسرو غیرگوشتی ۴درصد، سهم ارزشی سیب ۲ درصد و سهم سایر محصولات کشاورزی و غذایی از کل ارزش صادرات کشور ۴۸ درصد است.
صادرات شیرینی و شکلات از ابتدای سال تا انتهای آبان نشان می‌دهد در مجموع حدود ۱۸۴ هزار تن انواع شیرینی و شکلات به ارزش بیش از ۵۷۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۷ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.
چهلمین سال انقلاب اسلامی گذشت و همواره نقش اقتصاد و صنعت غیرنفتی روز به روز بر همه پررنگ و پررنگ‌تر شده است، و صنایع غذایی به عنوان یکی از نیازهای اصلی بشر در ایران نیز دارای رشد قابل توجهی بوده است، خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت ایران می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت صنایعی همچون شیرینی و شکلات جزء بهترین صنایع غذایی کشور هستند و در حد کیفیت جهانی محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه می کنند.
صادراتی که سردمداری آن برای صنایع غذایی و کشاورزی در اختیار صنعت شیرینی و شکلات است و با مشکلات عدیده ای از جمله تعدد بخشنامه‌های ارزی و... نیز مواجه است و انتخابات اتاق بازرگانی در تنفسی تازه نیز شاید بتواند کمک شایانی را در همراهی بیشتر و موثرتری را با صادرات به این بخش توانمند داشته باشد.
مشکلات متعدد صارداتی اعم از پیمان سپاری ارزی، بخشنامه‌های متفاوت، نابسامانی ارزی، کمبود نقدینگی  و مواد اولیه باعث شده است که توان واقعی تولید و صادرات شیرینی و شکلات  به حد واقعی نرسد ولی با این شرایط  هنوز هم حرف اول صادرات را شیرینی و شکلات می زند.
سال 97 در حال پایان است و هنوز هم انتظار می رود که موانع صادرات از سر راه صنعت، بخصوص شیرینی و شکلات برداشته شود، تا اصلاحات اقتصادی در راستای تحقق آرمان‌های اتکا به اقتصاد غیرنفتی هر چه سریعتر محقق شود. 

 

علی اکبر علیان نژادی

کارشناس و مدیر روابط عمومی انجمن شیرینی و شکلات

۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۵۶
شهد 42 |
کد خبر : ۲۲
کلیدواژه ها: مجله شهد - شیرینی و شکلات

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید